Par mazumtirdzniecības apgrozījumu 2010.gada jūnijā
Mazumtirdzniecības mēneša dinamika jūnijā bija labāka nekā iepriekšējos divos mēnešos, taču tas, ka apgrozījums nav pieaudzis, pastiprina nenoteiktību ar iekšzemes pieprasījuma dinamiku, ko vieš arī Eiropas Komisijas vakar publicētie patērētāju un biznesa konfidences indeksi. Labie PVN ieņēmumi, kā arī jūnija konfidences dati lika domāt, ka apgrozījums jūnijā varētu būt pieaudzis, tomēr tas ir palicis nemainīgs. Taču pašlaik jau ir saskatāmi faktori, kas varēja nelabvēlīgi ietekmēt gan jūnija mazumtirdzniecības apgrozījumu, gan jūlija noskaņojuma indeksus. Pēc daudziem patīkamiem pārsteigumiem iepriekšējos mēnešos – maijā un jūnijā – pasaules ekonomikas tendences drīzāk pasliktinājās un ar to saistīta ziņu plūsma varēja ietekmēt patērētāju rīcību.
Pamats tālākam mazumtirdzniecības pieaugumam ir, jo eksports gada sākumā ir strauji pieaudzis, arī mājsaimniecību kreditēšana pamazām aktivizējas. Latvijā nauda ir, tas redzams arī banku depozītu kāpumā (jūnijā privātpersonu noguldījumi bankās palielinājās par 1.2%, bet, ja visa papildus uzkrātā summa būtu novirzīta patēriņam, mazumtirdzniecības apgrozījums mēneša laikā būtu audzis par desmito daļu), bet cilvēki joprojām jūtas nedroši. Iespējams, ka ir jāpaiet Saeimas vēlēšanām un to radītajai nenoteiktībai par valsts nākotnes virzību, lai patērētāji turpinātu gada sākumā uzsākto tēriņu palielināšanu.
Ir grūti prognozēt, kā mazumtirdzniecības apgrozījums varētu būt mainījies jūlijā. Patērētāju noskaņojums šajā mēnesī ir nedaudz pasliktinājies, turpretim PVN ieņēmumi atkal ir bijuši ļoti labi, bet ir grūti izvērtēt, kā patērētāju uzvedību varētu būt ietekmējis neparasti ilgais karstuma periods. Ir stipri sarukusi iespēja, ka piepildīsies manis iepriekš izteiktā prognoze par mazumtirdzniecības pieauguma atsākšanos gada griezumā līdz jūlijam. Tas nav neiespējami, taču visdrīzāk notiks augustā, pērn šajā mēnesī sezonāli izlīdzinātais nozares apgrozījums bija tieši šī gada jūnija līmenī. Jūnijā vēl bija kritums gada griezumā par 3.1%.
Jāatzīmē, ka par spīti nepiepriecinošajām ziņām par mazumtirdzniecību visos 2.ceturkšņa mēnešos, ceturksnī kopumā sezonāli izlīdzinātais apgrozījums bija par 1.7% lielāks nekā 1.ceturksnī. Runājot par nozares struktūru, turpinās šogad jau iepriekš vērojamā tendence — nepārtikas preču tirdzniecības dinamika ir labvēlīgāka nekā pārtikas. Tas acīmredzot ir saistāms ar iedzīvotāju skaita samazināšanos, bezdarbnieku arvien sarežģītāko finansiālo situāciju apvienojumā ar drošības sajūtas pieaugumu daļā sabiedrības, kas tāpēc atkal aktīvāk iegādājas ilglietošanas preces.